Hybride werken, wat is het en hoe kan IT het faciliteren?

De coronapandemie heeft de afgelopen jaren voor heel wat veranderingen gezorgd en zo ook op de werkvloer. Van je dagen fulltime op kantoor doorbrengen tot online meetings en je eigen ‘thuiskantoor’, …. Een ingrijpende verandering voor heel wat bedrijven, maar wel een blijvertje!

Hybride wat?

Thuis werken of op kantoor? Hybride werken combineert ‘the best of both worlds’. Hybride werken staat voor het flexibel kiezen van de locatie waar je werkt. Je werkt vanop verschillende plaatsen met anderen samen en blijft ondanks de afstand toch verbonden dankzij technologie en fysieke contactmomenten.

Door een hybride werkcultuur, wordt een kantoorruimte meer dan een werkplek. Het wordt een plek om samen te komen, om te innoveren, te inspireren en te plannen.

Corona heeft deze verandering en digitalisering onverwachts versneld doordat bedrijven noodgedwongen moesten wennen aan hybride- en telewerken, maar ook los van corona past deze manier van werken perfect in de tijd. Nieuwe digitale mogelijkheden dragen bij tot de behoefte aan maatwerk en bijvoorbeeld het terugdringen van files.

Alleen maar voordelen? Of toch niet?

Nieuwe vormen van werken zijn de toekomst. Zo hoeven werknemers niet dagelijks te reizen naar hun werk en kunnen werknemers, binnen de richtlijnen van het bedrijf, zelf bepalen wanneer, waar en hoe ze werken. Deze flexibiliteit zorgt voor een verhoogd welzijn.

Hybride werken heeft heel wat voordelen maar er zijn toch ook enkele uitdagingen aan verbonden. Zo is er het sociale aspect. Online meetings kunnen dan wel dé oplossing lijken, maar tegen het fysieke contact tussen collega’s kunnen ze niet op. Daarom is het belangrijk om online communicatie te stimuleren en ervoor te zorgen dat er geen collega’s vereenzamen.

Werknemers moeten gemotiveerd, productief en betrokken blijven en wanneer je thuis alleen aan het werk bent, ligt het gebrek aan betrokkenheid al snel op de loer.

Hoe kan de IT-infrastructuur thuis werken faciliteren?

Thuis werken vraagt een aanpassing op vele vlakken en dat geldt ook voor de IT-support die je medewerkers nodig hebben. De ‘end users’ zitten nu thuis achter hun computer en dat vergt een andere insteek op het gebied van IT-support.

  1. Gebruiksvriendelijkheid

Technologie moet kloppen, technologie moet helder zijn en technologie moet vooral een toevoeging zijn om goed te kunnen werken en geen belemmering. Zorg dus voor een gebruiksvriendelijk en laagdrempelig systeem dat voor iedereen toegankelijk is.

  1. Datamanagement

Een goed documentmanagementsysteem is cruciaal om medewerkers vlot te laten werken vanaf hun hybride werkplek. Dankzij oplossingen zoals bijvoorbeeld Teams en SharePoint was samenwerken en delen nog nooit zo eenvoudig.

  1. Connectiviteit is key

Niets zo frustrerend als een slechte verbinding tijdens het werken. Investeren in connectiviteit is bijgevolg een must voor een geslaagde hybride werkplek.

  1. Verlies veiligheid niet uit het oog

Van een veiligheidsuitdaging gesproken! Interne en externe gebruikers willen toegang tot data én je hebt minder controle over wat werknemers thuis doen. Gebruiken ze steeds een beveiligde verbinding? Hebben ze de laatse veilighiedsupdates geïnstalleerd en openen ze geen verdachte mails?

Werknemers die tevreden zijn over de apparatuur waarmee ze werken en over de ondersteuning die ze krijgen van IT zijn doorgaans ook productiever. En dat is uiteindelijk waar elk bedrijf naar streeft.

Onze ‘Serve 4 Glory’ IT-medewerkers zorgen mee voor deze productiviteit, of het nu gaat over een hybride werkplek of de vlotte werking op kantoor. Ben jij op zoek naar gemotiveerde IT-talenten of wil jij zelf aan de slag als IT-talent?

Serve 4 Glory is here for you!