ICT-vragen of problemen? Dan is de eerste persoon die je aan de lijn krijgt een servicedesk medewerker. Een servicedesk medewerker is als het ware het visitekaartje van een bedrijf en een eerste indruk die maakt een bedrijf maar één keer. Het is daarom van groot belang om gekwalificeerde ICT’ers in huis te halen, maar hoe herken je die?
De functie van een servicedesk medewerker
Een servicedesk medewerker is het eerste aanspreekpunt bij ICT-problemen. Die problemen kunnen zowel gaan van hardware- tot software en netwerkproblemen.
De voornaamste taken van een servicedesk medewerker zijn:
- Het beheer en onderhoud van computersystemen
- Het oplossen van algemene IT-problemen
- De implementatie van hard- en software
- Het beheren en installeren van netwerken
De belangrijkste competenties
Zoals bij eender welke functie, moet ook een servicedesk medewerker over bepaalde competenties beschikken. Van een servicedesk medewerker wordt verwacht dat die:
- Communicatief sterk is (eventueel in meerdere talen)
- Denkt in oplossingen en niet in problemen
- Bepaalde certificaten heeft behaald
- Klantgericht is
Daarnaast zijn ook de karaktereigenschappen van een servicedesk medewerker niet onbelangrijk. Hij of zij moet zich kunnen inleven in het verhaal van de eindgebruiker, een luisterend oor bieden en meedenken met de persoon die hulp nodig heeft. Dit draagt bij aan de positieve ervaring van de eindgebruiker én daar draait het uiteindelijk om!
Een stapje voor
Ben je in het bezit van een aantal relevante certificaten? Dan heb je als servicedesk medewerker een stapje voor. Ben je nog niet in het bezit van de nodige certificaten, maar spreekt een job als servicedesk medewerker jou aan? Dan ben je bij Serve 4 Glory aan het juiste adres. Wij helpen jou bij het behalen van de certificaten die je nodig hebt zodat jij binnenkort IT-brandjes kan blussen als deel van ons team.